Jobb direkt efter lyckad praktik

”Jag har fått erbjudande om jobb!”. Det kunde majoriteten av de 32 sistaårseleverna på Plusgymnasiets vård- och omsorgsprogram i Jönköping säga när de nyligen kom tillbaka till skolan efter sin APL (praktik). För den som vill jobba med människor i en bransch som skriker efter arbetskraft är vård- och omsorgsprogrammet ett bra gymnasieval.

Enligt Therese Lindell, vårdlärare på Plusgymnasiet i Jönköping, finns det flera förklaringar till varför så många av skolans elever har blivit erbjudna jobb i samband med sin APL.

– Framför allt handlar det om att eleverna har visat fina färdigheter, förmågor och kunskaper på sina praktikplatser. Från skolans sida försöker vi anpassa innehållet i kurserna så att eleverna ska vara väl förberedda inför sin praktik, och vi blir naturligtvis oerhört stolta när de gör så bra ifrån sig, säger hon.

”Väldigt lärorikt”

Gustav Westberg och Hanna Fransson är två av eleverna som visade framfötterna på sin APL. Nu har de fått erbjudande om anställning. Hanna gjorde praktik på Länssjukhuset Ryhovs akutvårdsavdelning medan Gustav var på ett boende för personer med psykisk ohälsa.

– Det var väldigt lärorikt och efter ett tag älskade jag att vara där. För min del var det mer fokus på omsorg än vård, att ta hand om människorna som bodde där och stötta dem. Praktiken gav definitivt mersmak, säger Gustav Westberg.

Hanna Fransson håller med.

– Jag hade en bild av att det skulle vara otroligt stressigt hela tiden, att man knappt skulle hinna med patienterna, men så var det inte. Visst var det stressigt ibland, men vi hade också tid över då jag kunde öva på olika moment tillsammans med mina handledare, säger hon.

Eleverna på Plusgymnasiets vård- och omsorgsprogram har totalt 17 veckors APL under sin gymnasietid, varav sex sista läsåret. Innan eleverna ger sig ut och testar sina vingar i arbetslivet är skolan noga med att ge dem bra förutsättningar. Therese Lindell berättar.

– Vi har höga krav på våra elever och är övertygade om att man skapar bäst förutsättningar när man litar till deras förmåga. I undervisningen varvar vi teori med praktiska moment och har med gästföreläsningar och studiebesök på schemat. Efter att eleverna har varit på praktik är vi noga med att utvärdera och ta tillvara på deras upplevelser, så att vi kan justera och förbättra inför varje år, säger hon.

Elevernas utvecklas

Therese Lindell och de andra lärarna märker tydligt hur eleverna har utvecklats när de kommer tillbaka från sin APL.

– Det är fantastiskt att se den processen. Eleverna utstrålar en annan trygghet och stolthet när de kommer tillbaka till skolan. De har fått kopplingen mellan teori och praktik bekräftad, de har lärt sig nya saker och fått ett helt annat självförtroende. Det är resultatet av att de har bemötts och behandlats som en naturlig del av arbetsgruppen under en hel APL-period, säger hon.

Gustav Westberg och Hanna Fransson är nöjda med sin APL. I början handlade det mycket om att gå vid sidan av och lära, men de fick snabbt egna arbetsuppgifter och kände sig som en del i arbetslaget.

– Jag fick mer och mer ansvar och jag gjorde samma saker som de andra undersköterskorna, som att ta blodprov och mäta blodsockernivåer, säger Hanna Fransson.

– Jag hade två handledare på min arbetsplats men alla hjälpte till, gav råd och visade hur olika saker skulle göras, säger Gustav Westberg.

Ökad yrkesstolthet

Therese Lindell berättar att det finns en del förutfattade meningar om yrkesprogram på gymnasiet. För att möta de behov som finns inom vård- och omsorgssektorn behöver fler se fördelarna med en sådan utbildning, menar hon.

– Där har vi yrkeslärare ett viktigt uppdrag att skapa en yrkesstolthet och visa vilka fantastiska möjligheter en vård- och omsorgsutbildning ger. Exempelvis att det går utmärkt att både läsa en yrkesutbildning och samtidigt få högskolebehörighet. Vi måste skapa en förståelse, inte minst bland vårdnadshavare, att man inte går miste om något när man läser ett yrkesprogram, tvärtom, det öppnar många dörrar, säger hon.

Hanna Fransson och Gustav Westberg ångrar inte att de valde vård- och omsorgsprogrammet på Plusgymnasiet, och till de niondeklassare som ska välja gymnasieutbildning har de några goda råd.

– Vård- och omsorgsprogrammet ger en bra grund att stå på även om det senare visar sig att man inte vill jobba inom vården. Man lär sig om människor, hur kroppen fungerar och hur man kan rädda liv. Och om man vill jobba inom vården så har man goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet, säger hon.

– Jag håller med och vill särskilt betona att man kan få behörighet att läsa vidare på högskolan. Det är ingen stor omställning att välja till de kurser som krävs, säger han.

#APL #Plusgymnasiet #Vård- och omsorgsprogrammet